![]() Πρόλογος Γεννήθηκε στη Σηλυβρία της Ανατολικής Θράκης το 1846. Παρακολουθώντας την ιστορική διαδρομή του βίου του, τον συναντούμε στην Κωνσταντινούπολη, δεκατετράχρονο παιδί, να εργάζεται και να σπουδάζει στη Νέα Μονή της Χίου, να κείρεται μοναχός (1876) και να χειροτονείται διάκονος (1877)• στην Αθήνα, να ολοκληρώνει τις θεολογικές του σπουδές (1885)• στην Αίγυπτο, να διακονεί επί μια πενταετία στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Εκεί χειροτονείται πρεσβύτερος (1886) και επίσκοπος Πενταπόλεως (1889). Εξαιτίας του φθόνου που προκαλεί το πολυδιάστατο έργο του, συκοφαντείται και απομακρύνεται από το Πατριαρχείο. Επιστρέφει στην Ελλάδα το 1890, όπου περιφέρεται ως απλός ιεροκήρυκας μέχρι το 1894, που αναλαμβάνει τη διεύθυνση της Ριζαρείου Σχολής. Το 1908 για λόγους υγείας παραιτείται και αποσύρεται στην Αίγινα, στη γυναικεία Μονή της Αγίας Τριάδος, που ο ίδιος έχει ιδρύσει από το 1904. Εκεί παραμένει, ως πνευματικός της Μονής, μέχρι το τέλος της ζωής του (1920). Μια ιερή πορεία εβδομηντατεσσάρων χρόνων, κατάφορτη από καρπούς του Αγίου Πνεύματος. Νηστεύει, αγρυπνεί, προσεύχεται. Ταυτίζει το θέλημά του με τη θεία θέληση και γίνεται ο άνθρωπος του Θεού, ο "παθών και μαθών τα θεία". Λειτουργεί σαν άγγελος, προσεύχεται χωρίς να πατάει στη γη. Αναδεικνύεται ένθερμος εραστής της Αγίας Τριάδος και εγκάρδιος υμνητής της Υπεραγίας Θεοτόκου. Θεολόγος θεόπνευστος και συγγραφέας ακούραστος. Κηρύττει, εξομολογεί, νουθετεί, θυσιάζεται για τον πλησίον. Οι ελεημοσύνες του άπειρες. Οι θαυματουργίες του ανεξάντλητες. Η παρουσία του γαληνεύει, ειρηνεύει, εμπνέει τους πάντες. Είναι αληθινά μεγάλος, γι' αυτό και βαθιά ταπεινός. Είναι αρχιερέας του Υψίστου, αλλά γίνεται και καθαριστής, κηπουρός, τσαγκάρης και χτίστης, μέχρι τα γεράματά του. Συκοφαντείται βαριά κι εκείνος ειρηνικά υπομένει, προσεύχεται, συγχωρεί, ευχαριστεί για όλα. Ένας πιστός μιμητής του πράου και ταπεινού Ιησού, που η Εκκλησία μας ανακηρύσσει επίσημα ως Άγιο το 1961. Απαύγασμα αυτής της αγίας του ζωής αποτελούν τα γραπτά του κείμενα. Παρουσιάζουμε ένα μικρό απάνθισμα των επιστολών του, διασκευασμένο στη σημερινή μας γλωσσική μορφή. Μια συλλογή από σύντομες και περιεκτικές διδαχές του Αγίου, που αναφέρονται στην πνευματική ζωή και τον αγώνα του χριστιανού. Ας
είναι τούτο το τεύχος μια προσφορά αγάπης προς τους φιλοσίους αδελφούς
μας και συγχρόνως ένα κερί ευγνωμοσύνης στον Άγιο του αιώνα μας, με
αφορμή τη φετινή επέτειο των 150χρόνων από τη γέννησή του. Διδαχές Ο δρόμος της ευτυχίας «Ενοικήσω εν αυτοίς και εμπεριπατήσω, και έσομαι αυτών Θεός, και αυτοί έσονταί μοι λαός» (Β' Κορ. 6,16). Ποιοι λοιπόν είναι ευτυχέστεροι απ' αυτούς τους ανθρώπους; Και από ποιο αγαθό μπορεί να μείνουν στερημένοι; Δεν βρίσκονται όλα τ' αγαθά και τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος στις μακάριες ψυχές τους; Τι περισσότερο χρειάζονται; Τίποτε, στ' αλήθεια, τίποτε! Γιατί έχουν στην καρδιά τους το μεγαλύτερο αγαθό: τον ίδιο το Θεό! Πόσο πλανιούνται οι άνθρωποι που αναζητούν την ευτυχία μακριά από τον εαυτό τους, στις ξένες χώρες και τα ταξίδια, στον πλούτο και στη δόξα, στις μεγάλες περιουσίες και στις απολαύσεις, στις ηδονές και σ' όλες τις χλιδές και ματαιότητες που κατάληξή τους έχουν την πίκρα! Η ανέγερση του πύργου της ευτυχίας έξω από την καρδιά μας, μοιάζει με οικοδομή που χτίζε¬ται σε έδαφος που σαλεύεται από συνεχείς σεισμούς. Σύντομα ένα τέτοιο οικοδόμημα θα σωριαστεί στη γη... Αδελφοί μου! Η ευτυχία βρίσκεται μέσα στον ίδιο σας τον εαυτό, και μακάριος είναι ο άνθρωπος που το κατάλαβε αυτό. Εξετάστε την καρδιά σας και δείτε την πνευματική της κατάσταση. Μήπως έχασε την παρρησία της προς το Θεό; Μήπως η συνείδηση διαμαρτύρεται για παράβαση των εντολών Του; Μήπως σας κατηγορεί για αδικίες, για ψέματα, για παραμέληση των καθηκόντων προς το Θεό και τον πλησίον; Ερευνήστε μήπως κακίες και πάθη γέμισαν την καρδιά σας, μήπως γλίστρησε αυτή σε δρόμους στραβούς και δύσβατους... Δυστυχώς, εκείνος που παραμέλησε την καρδιά του, στερήθηκε όλα τ' αγαθά και έπεσε σε πλήθος κακών. Έδιωξε τη χαρά και γέμισε με πίκρα, θλίψη και στενοχώρια. Έδιωξε την ειρήνη και απόκτησε άγχος, ταραχή και τρόμο. Έδιωξε την αγάπη και δέχθηκε το μίσος. Έδιωξε, τέλος, όλα τα χαρίσματα και τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος που δέχθηκε με το βάπτισμα, και οικειώθηκε όλες τις κακίες εκείνες, που κάνουν τον άνθρωπο ελεεινό και τρισάθλιο. Αδελφοί μου! Ο Πολυέλεος Θεός θέλει την ευτυχία όλων μας και σ' αυτή και στην άλλη ζωή. Γι' αυτό ίδρυσε και την αγία Του Εκκλησία. Για να μας καθαρίζει αυτή από την αμαρτία, να μας αγιάζει, να μας συμφιλιώνει μαζί Του, να μας χαρίζει τις ευλογίες του ουρανού. Η Εκκλησία έχει ανοιχτή την αγκαλιά της για να μας υποδεχθεί. Ας τρέξουμε γρήγορα όσοι έχουμε βαρειά τη συνείδηση. Ας τρέξουμε, και η Εκκλησία είναι έτοιμη να σηκώσει το βαρύ φορτίο μας, να μας χαρίσει την παρρησία προς το Θεό, να γεμίσει την καρδιά μας με ευτυχία και μακαριότητα...
Το άγιο βάπτισμα Πόσο μεγάλη αλήθεια μας επισημαίνει μ' αυτά τα λόγια ο απόστολος Παύλος! Οι
βαπτισμένοι χριστιανοί δεν φορούν τον παλαιό άνθρωπο με τα πάθη και τις
αμαρτωλές επιθυμίες του, αλλά είναι ντυμένοι τον καινούργιο άνθρωπο,
ντύθηκαν τον ίδιο το Χριστό που ζει τώρα μέσα στις καρδιές τους. Και η
λέξη "ντύθηκαν" δεν αναφέρεται σε κάποια απλή και εξωτερική στολή, αλλά
σε κάτι βαθύτερο, σε κάτι ουσιαστικό και αναφαίρετο. Με
την πίστη μας στο Χριστό και με τη βάπτισή μας ντυνόμαστε τον ίδιο το
Χριστό και γινόμαστε παιδιά του Θεού, οικητήρια του Παναγίου Πνεύματος,
ναοί του Θεού, άγιοι και τέλειοι, Θεοί κατά χάριν. Συλλογισθήκαμε
όμως και τις μεγάλες υποχρεώσεις, που, με το βάπτισμα μας, αναλάβαμε
ενώπιον του Θεού; Συνειδητοποιήσαμε ότι οφείλουμε να συμπεριφερόμαστε
σαν παιδιά του Θεού και σαν αδελφοί του Κυρίου μας; Ότι έχουμε χρέος να
συνταυτίσουμε το δικό μας θέλημα με το θέλημα του Θεού; Ότι πρέπει, σαν
παιδιά δικά Του, να μένουμε ελεύθεροι από την αμαρτία; Ότι οφείλουμε να
Τον αγαπάμε μ' όλη μας τη δύναμη, απ' τα βάθη της ψυχής και της καρδιάς
μας; Ότι οφείλουμε να Τον λατρεύουμε και να λαχταρούμε να ενωθούμε μαζί
Του για πάντα; Σκεφτήκαμε, άραγε, ότι η καρδιά μας πρέπει να ‘ναι
πλημμυρισμένη από την αγάπη, ώστε αυτή να ξεχύνεται και στον πλησίον
μας; Έχουμε τη συναίσθηση ότι οφείλουμε να γίνουμε άγιοι και τέλειοι και
εικόνες του Θεού και παιδιά του Θεού και κληρονόμοι της βασιλείας των
ουρανών; Για όλ' αυτά έχουμε χρέος ν' αγωνιστούμε, ώστε να μη φανούμε ανάξιοι στο κάλεσμα που μας έκανε ο Θεός και αποδοκιμαστούμε... Ναι, αδελφοί μου, ας παλέψουμε με ζήλο και αυταπάρνηση για να νικήσουμε. Κανείς
μας ας μη χάσει το θάρρος, ας μην αμελήσει, ας μη δειλιάσει, ας μην
πτοηθεί μπροστά στα σκάμματα του πνευματικού αγώνα. Γιατί έχουμε βοηθό
το Θεό, που μας δυναμώνει στο δύσκολο δρόμο της αρετής. Η
νηστεία, η αγρυπνία και η προσευχή από μόνες τους δεν φέρνουν τους
επιθυμητούς καρπούς, γιατί αυτές δεν είναι ο σκοπός της ζωής μας· αποτελούν τα μέσα για να πετύχουμε το σκοπό. Στολίστε
τις λαμπάδες σας με αρετές. Αγωνιστείτε ν' αποβάλετε τα πάθη της ψυχής.
Καθαρίστε την καρδιά σας από κάθε ρύπο και διατηρήστε την αγνή, για να
έρθει και να κατοικήσει μέσα σας ο Κύριος• για να σας πλημμυρίσει το
Άγιο Πνεύμα με τις θείες Του δωρεές. Παιδιά
μου αγαπητά, όλη σας η ασχολία και η φροντίδα σ' αυτά να είναι. Αυτά ν'
αποτελούν σκοπό και πόθο ασταμάτητο. Γι' αυτά όλη σας η προσευχή προς
το Θεό. Να ζητάτε καθημερινά τον Κύριο· αλλά μέσα στην καρδιά σας και όχι έξω απ’ αυτήν. Και όταν Τον βρείτε, σταθείτε με φόβο και τρόμο όπως τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ, γιατί η καρδιά σας έγινε θρόνος του Θεού. Αλλά
για να βρείτε τον Κύριο, ταπεινωθείτε μέχρι το χώμα, γιατί ο Κύριος
βδελύσσεται τους υπερήφανους, ενώ αγαπάει και επισκέπτεται τους
ταπεινούς στην καρδιά. Γι’ αυτό και λέει: "και επί τίνα επιβλέψω, αλλ' η
επί τον ταπεινόν και ησύχιον, και τρέμοντα τους λόγους μου;" (Ησ. 66,
2). Άγωνίζου
τον αγώνα τον καλό και ο Θεός θα σε ενισχύει. Στον αγώνα εντοπίζουμε
τις αδυναμίες, τις ελλείψεις και τα ελαττώματά μας. Είναι ο καθρέφτης
της πνευματικής μας καταστάσεως. Όποιος δεν αγωνίστηκε, δεν γνώρισε τον
εαυτό του. Προσέχετε
και τα μικρά ακόμη παραπτώματα. Αν σας συμβεί από απροσεξία κάποια
αμαρτία, μην απελπίζεστε, αλλά σηκωθείτε γρήγορα, προσπέστε στο θεό που
έχει τη δύναμη να σας ανορθώσει. Η μεγάλη λύπη κρύβει μέσα της
υπερηφάνεια. Οι
υπερβολικές λύπες και απελπισίες είναι βλαβερές και επικίνδυνες, και
πολλές φορές παροξύνονται από το διάβολο για ν' ανακόψουν την πορεία του
αγωνιστή. Μέσα
μας έχουμε αδυναμίες και πάθη και ελαττώμα¬τα βαθιά ριζωμένα: πολλά
είναι και κληρονομικά. Όλα αυτά δεν κόβονται με μια σπασμωδική κίνηση
ούτε με την αδημονία και τη βαρειά θλίψη, αλλά με υπομονή και επιμονή,
με καρτερία, με φροντίδα και προσοχή. Ο
δρόμος που οδηγεί στην τελειότητα είναι μακρύς. Εύχεσθε στο Θεό να σας
δυναμώνει. Να αντιμετωπίζε¬τε με υπομονή τις πτώσεις σας και αφού
γρήγορα ση-κωθείτε, να τρέχετε και να μη στέκεστε, σαν τα παιδιά, στον
τόπο που πέσατε, κλαίγοντας και θρηνώντας α-παρηγόρητα. Εμπιστευθείτε
στο Θεό τον Αγαθό, τον Ισχυρό, τον Ζώντα, και Αυτός θα σας οδηγήσει
στην ανάπαυση. Μετά από τις δοκιμασίες ακολουθεί η πνευματική χαρά. Ο
Κύριος παρακολουθεί όσους υπομένουν τις δοκιμασίες και τις θλίψεις για
τη δική Του αγάπη. Μη λιποψυχείτε λοιπόν και μη δειλιάζετε. Δεν
θέλω να θλίβεστε και να συγχύζεστε για όσα συμβαίνουν αντίθετα με τη
θέληση σας: όσο δίκαιη και αν είναι αυτή. Μια τέτοια θλίψη μαρτυρεί την
ύπαρξη εγωισμού. Προσέχετε τον εγωισμό που κρύβεται κάτω από τη μορφή
του δικαιώματος. Προσέχετε και την άκαιρη λύπη που δημιουργείται μετά
από ένα δίκαιο έλεγχο. Η υπερβολική θλίψη για όλα αυτά είναι του
πειρασμού. Μία είναι η αληθινή θλίψη. Αυτή που δημιουργείται, όταν
γνωρίσουμε καλά την άθλια κατάσταση που βρίσκεται η ψυχή μας. Όλες οι
άλλες θλίψεις δεν έχουν καμιά σχέση με τη χάρη του Θεού. Φροντίζετε
να περιφρουρείτε στην καρδιά σας τη χαρά του Αγίου Πνεύματος και να μην
επιτρέπετε στον πονηρό να χύνει την πίκρα του. Προσέχετε! Προσέχετε,
μήπως ο Παράδεισος που υπάρχει μέσα σας μετατραπεί σε κόλαση. Ως
εικόνα του Θεού που είναι, λαχταράει για το Θεό και τρέχει με πόθο να
ανυψωθεί προς Αυτόν. Μέ την προσευχή και την υμνωδία ευφραίνεται. Το
πνεύμα του αγάλλεται και η καρδιά του σκιρτάει. Όσο περισσότερο
προσεύχεται, τόσο η ψυχή του απογυμνώνεται από τις κοσμικές επιθυμίες
και γεμίζει από τα ουράνια αγαθά. Και όσο αποχωρίζεται τα γήινα και τις
ηδονές του βίου, τόσο περισσότερο απολαμβάνει την ουράνια ευφροσύνη. Η
δοκιμή και η πείρα μάς επιβεβαιώνουν την αλήθεια αυτή. Ο
Θεός ευαρεστείται στις προσευχές εκείνες που προσφέρονται με τον
πρέποντα τρόπο- δηλαδή με συναίσθηση της ατέλειας και της αναξιότητάς
μας. Για να υπάρξει όμως τέτοια συναίσθηση, απαιτείται τέλεια απάρνηση
του κακού μας εαυτού και υποταγή στις εντολές του Θεού- απαιτείται
ταπείνωση και αδιάλειπτη πνευματική εργασία. Αναθέστε
όλες τις φροντίδες σας στο Θεό. Εκείνος προνοεί για σας. Μη γίνεστε
ολιγόψυχοι και μην ταράζεστε. Αυτός που εξετάζει τα απόκρυφα βάθη της
ψυχής των ανθρώπων, γνωρίζει και τις δικές σας επιθυμίες και έχει τη
δύναμη να τις εκπληρώσει όπως Αυτός γνωρίζει. Εσείς να ζητάτε από το Θεό
και να μη χάνετε το θάρρος σας. Μη νομίζετε ότι, επειδή ο πόθος σας
είναι άγιος, έχετε δικαίωμα να παραπονείστε όταν οι προσευχές σας δεν
εισακούονται. Ο Θεός εκπληρώνει τους πόθους σας με τρόπο που εσείς δεν
γνωρίζετε. Να ειρηνεύετε λοιπόν και να επικαλείσθε το Θεό. Οι
προσευχές και οι δεήσεις από μόνες τους δεν μας όδηγούν στην
τελειότητα. Στην τελείωση οδηγεί ο Κύριος που έρχεται και κατοικεί μέσα
μας, όταν εμείς εκτελούμε τις εντολές Του. Και μια από τις πρώτες
εντολές είναι να γίνεται στη ζωή μας το θέλημα όχι το δικό μας, αλλά του
Θεού. Και να γίνεται με την ακρίβεια που γίνεται στον ουρανό από τους
αγγέλους. Για να μπορούμε κι εμείς να λέμε: «Κύριε, όχι όπως εγώ θέλω,
αλλ' όπως Εσύ· "γενηθήτω το θέλημά Σου, ως εν ουρανώ και επί της γης"».
Χωρίς λοιπόν το Χριστό μέσα μας, οι προσευχές και οι δεήσεις οδηγούν
στην πλάνη. Η ειρήνη είναι φως και φεύγει από την αμαρτία που είναι σκοτάδι. Ένας αμαρτωλός ποτέ δεν ειρηνεύει. Να αγωνίζεστε κατά της αμαρτίας και να μη σας ταράζει η εξέγερση των παθών μέσα σας. Αν
στην πάλη μαζί τους νικήσεις, το ξεσήκωμα των παθών έγινε για σένα
αφορμή νέας χαράς και ειρήνης. Αν νικηθείς - ο μη γένοιτο - τότε
γεννιέται θλίψη και ταραχή. Αν πάλι, μετά από σκληρή μάχη, επικρατήσει
προς στιγμήν η αμαρτία, αλλά εσύ επιμείνεις στον αγώνα, τότε νικάς και η
ειρήνη ξανάρχεται. «Ειρήνην διώκετε μετά πάντων, και τον αγιασμόν, ου χωρίς ουδείς όψεται τον Κύριον» (Εβρ. 12,14). Η
ειρήνη και ο αγιασμός είναι δύο αναγκαίες προϋποθέσεις για εκείνον που
ζητάει με πόθο να δει το πρόσωπο του Θεού. Η ειρήνη είναι το θεμέλιο στο
οποίο στηρίζεται ο αγιασμός. Εκείνος
που ειρηνεύει με τον εαυτό του, ειρηνεύει και με τον πλησίον του,
ειρηνεύει και με το Θεό. Ένας τέτοιος άνθρωπος είναι γεμάτος με αγιασμό
γιατί ο ίδιος ο Θεός κατοικεί μέσα του. Οφείλετε να έχετε πολλή προσοχή στις μεταξύ σας σχέσεις και να ευλαβείστε ο ένας τον άλλον ως πρόσωπα ιερά, ως εικόνες του Θεού. Να μην αποβλέπετε ποτέ στο σώμα ή στην ομορφιά του, αλλά στην ψυχή. Προσέχετε
το αίσθημα της αγάπης, γιατί όταν η καρδιά δεν θερμαίνεται από την
καθαρή προσευχή, η αγάπη κινδυνεύει να γίνει σαρκική και αφύσικη-
κινδυνεύει να σκοτίσει το νου και να κατακάψει την καρδιά. Πρέπει
να εξετάζουμε καθημερινά μήπως η αγάπη μας δεν απορρέει από το σύνδεσμο
της κοινής μας αγάπης προς το Χριστό• μήπως δεν πηγάζει από το πλήρωμα
της αγάπης μας προς τον Κύριο. Αυτός που αγρυπνεί να διατηρήσει αγνή την
αγάπη, θα φυλαχθεί από τις παγίδες του πονηρού που προσπαθεί σιγά -σιγά
να μετατρέψει την χριστιανική αγάπη σε αγάπη κοινή και συναισθηματική. Μην τεντώνετε περισσότερο από το μέτρο τη χορδή. Να ξέρετε ότι ο Θεός δεν εκβιάζεται στις δωρεές Του. Δίνει, όταν αυτός θέλει. Ό,τι παίρνουμε, το παίρνουμε δωρεάν από το θείο έλεος. Μη
ζητάτε να φτάσετε ψηλά με μεγάλες ασκήσεις χωρίς να έχετε αρετές, γιατί
κινδυνεύετε να πέσετε σε πλάνη για την έπαρση και την τόλμη. Όποιος
επιζητεί θεία χαρίσματα και υψηλές θεωρίες ενώ είναι ακόμα φορτωμένος με
πάθη, αυτός σαν ανόητος και υπερήφανος πλανιέται. Πρώτα απ’ όλα οφείλει
ν' αγωνιστεί για την κάθαρσή του. Η θεία χάρη στέλνει τα χαρίσματα σαν
αμοιβή σ' όσους έχουν καθαριστεί από τα πάθη. Κατέρχεται σ' αυτούς χωρίς
θόρυβο και σε ώρα που δεν γνωρίζουν. Αντίθετα,
η υπερηφάνεια της καρδιάς δεν είναι γέννημα της σατανικής υπερηφάνειας,
αλλά δημιουργείται από διάφορες καταστάσεις και γεγονότα: πλούτο, δόξα,
τιμές, πνευματικά ή σωματικά χαρίσματα (ευφυΐα, ομορφιά, δύναμη,
δεξιοτεχνία κ.λπ.). Όλα αυτά σηκώνουν ψηλά τα μυαλά των ανόητων ανθρώπων
και γίνονται έτσι ματαιόφρονες, χωρίς όμως να είναι και άθεοι... Αυτοί
πολλές φορές ελεούνται από το Θεό, παιδεύονται από τη θεία παιδεία και
σωφρονίζονται. Η καρδιά τους συντρίβεται, παύει να επιζητεί δόξες και
ματαιότητες, και έτσι θεραπεύονται. Η
πνευματική σας εργασία να είναι η εξέταση της καρδιάς σας. Μήπως
φωλιάζει σ' αυτήν σαν φαρμακερό φίδι η υπερηφάνεια, το πάθος που γεννάει
πολλά κακά, που απονεκρώνει κάθε αρετή, που δηλητηριάζει τα πάντα. Σ'
αυτήν την εωσφορική κακία πρέπει να στραφεί όλη σας η φροντίδα. Μέρα και
νύχτα να σας γίνει έργο αδιάλειπτο η έρευνά της. Νομίζω
ότι θα είναι αλήθεια αν πω ότι όλη η πνευματική μας φροντίδα συνίσταται
στην αναζήτηση και εξόντωση της υπερηφάνειας και των παιδιών της. Αν
απαλλαχτούμε απ’ αυτήν και θρονιάσουμε στην καρδιά μας την
ταπεινοφροσύνη, τότε έχουμε το παν. Γιατί όπου βρίσκεται η αληθινή κατά
Χριστόν ταπείνωση, εκεί βρίσκονται μαζεμένες και όλες οι άλλες αρετές
που μας υψώνουν προς το Θεό. Ο
χριστιανός οφείλει να είναι ευγενής προς όλους. Τα λόγια και τα έργα
του να αποπνέουν τη χάρη του Αγίου Πνεύματος που κατοικεί στην ψυχή του,
ώστε να μαρτυρείται η χριστιανική του πολιτεία και να δοξάζεται το
όνομα του Θεού. Αυτός
που είναι μετρημένος στα λόγια, είναι μετρημένος και στα έργα. Αυτός
που εξετάζει τα λόγια που πρόκειται να πει, εξετάζει και τις πράξεις που
πρόκειται να εκτελέσει, και ποτέ του δεν θα υπερβεί τα όρια της καλής
και ενάρετης συμπεριφοράς. Τα
χαριτωμένα λόγια του χριστιανού χαρακτηρίζονται από λεπτότητα και
ευγένεια. Αυτά είναι που γεννούν την αγάπη, φέρνουν την ειρήνη και τη
χαρά. Όποιος
θυμάται ότι το σώμα του και το πνεύμα του ανήκουν στο Θεό, έχει μια
ευλάβεια κι ένα μυστικό φόβο γι' αυτά, και τούτο συντελεί στο να τα
διατηρεί αγνά και καθαρά από κάθε ρύπο, σε αδιάλειπτη επικοινωνία μ'
Εκείνον από τον οποίο αγιάζονται και ενισχύονται. Ο άνθρωπος δοξάζει το Θεό με το σώμα του και με το πνεύμα του, πρώτα, όταν θυμάται ότι αγιάστηκε από το Θεό και ενώθηκε μαζί του, και ύστερα, όταν ενώνει τη θέληση του με τη θέληση του Θεού ώστε να εκτελεί πάντοτε το αγαθό και ευάρεστο και τέλειο θέλημα Του. Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν ζει για τον εαυτό του, αλλά για το Θεό. Εργάζεται για τη βασιλεία του Θεού στη γη. Δοξάζει σε όλα το Θεό, με λόγια και με έργα. Οι πράξεις του, που γίνονται για το καλό των συνανθρώπων του, δίνουν αφορμή δοξολογίας του θείου ονόματος. Η ζωή του, καταυγαζαμένη από το θείο φως, λάμπει σαν φως δυνατό. Έτσι η πολιτεία του γίνεται οδηγός προς το Θεό για όσους ακόμη δεν Τον γνώρισαν. ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ |
Άρθρα >